تزویج فامیلی

دوشنبه 15 آبان 1396
19:28
رستمی

چرا صحبت مشاوران ژنتیک شنیده نمی‌شود؟
وصلت اساساً امری اجتماعی است . مسأله دارای اهمیت در این باره آن است که وصلت فامیلی تحت عنوان یک مسأله چندوجهی درنظر گرفته نمی‏شود , چراکه وجود یک مسأله چندین وجهی , راهبردی چندوجهی را برای حل یا این که تقلیل آن می‏طلبد و یک راه تک‏وجهی مثلاً رویه ژنتیک محور نمی‏تواند مسأله‏ای چندین وجهی زیرا ترویج وصلت فامیلی که بعدها اجتماعی و فرهنگی در آن نقش مهمی را بازی می‏کنند , حل نماید .



دراین مورد چه راهکارهایی وجود دارد؟
یکی‌از استراتژی‌ها دراین باره آن است که مشاورهایی از به عبارتی فرهنگ و تمدن تربیت شوند و با به عبارتی لهجه با آنان کلام نمایند و با ارزش‏ها و نگرش‏های آن جامعه آشنا باشند .
مسأله دیگر آن است که ملاحظات اجتماعی و ارزش‏ها و هنجارهای تقویت‌کننده تزویج فامیلی در هر فرهنگ وتمدن , فامیل و ناحیه جغرافیایی نسبت به فرهنگ و تمدن یا این که ناحیه دیگر گوناگون بوده و طبعاً نمی‏توان یک ورژن واحد در رویه آگاهی منتخب نسبت به عواقب وصلت فامیلی در کل مرزوبوم پیچید .
به‏عبارتی دیگر , ایراد ما این است که در مشورت , مسأله فرهنگ وتمدن را در لحاظ نمی‏گیریم . طرز آگاهی گزیده به جامعه در رابطه امتناع از تزویج فامیلی قطعاً بایستی در سیستان و بلوچستان , با کرمانشاه و کردستان فرق داشته باشد .
ما بایستی در هر قبیله , حوزه‌ جغرافیایی و خرده فرهنگی , نخستین بفهمیم چرا وصلت فامیلی انجام می‏شود و چه موردها ارزشی و نگرشی در پشت آن موجود هست و سپس , دنبال عادی‏سازی آن ارزش‏ها و نگرش‏ها و جایگزین کردن ارزش‏های مؤثر بر الگوی تزویج مناسب و آگاهانه به جای آنان باشیم .
مورد دیگر که بایستی در اینجا به آن اشاره نمود این است که صرف آگاهی‏بخشی به جامعه کافی نبوده و بایستی در رویه ملموس کردن و درونی کردن این آگاهی‏ها به طوری که به یک خودآگاهی اجتماعی تبدیل شود , تکان کنیم , چراکه در شرایط فعلی هم تا حدی آگاهی به عواقب وصلت فامیلی در جامعه موجود هست , ولی ازآنجاکه به یک خودآگاهی تبدیل نشده و در اشخاص جامعه درونی نشده است , در تأثیرگذاری بر امتناع از وصلت فامیلی چندان مؤثر نیست که‌این دستور هم خویش با دقت به بسترهای اجتماعی و با درنظر تصاحب کردن ملاحظات فرهنگی قابلیت و امکان پذیر است .
بایستی به‌این نکته هم اشاره نمود که به موازات آگاهی گزیده نسبت به امتناع از وصلت فامیلی به‏عنوان یک هنجار منفی می بایست الگوی تزویج مناسب و آگاهانه –البته با دقت به ملاحظات فرهنگی و اجتماعی جان دار - به‏عنوان یک هنجار جایگزین مثبت اشاعه شود .



به اعتقاد و باور شما در این باره می بایست عمل تیمی انجام شود؟
یک نقص‌ با اهمیت ما این است که برخلاف کشورهای دیگر در مساله چندوجهی , فقط از بُعد پزشکی وارد می‏شویم و در صورتی‌که علم ها دیگر نیز وارد می‏شوند با تراز پایینی از آن‌ها روبه‌رو هستیم و به مساله چندوجهی از یکسری زاویه نگاه نمی‏شود این فعالیت یا این که تأثیری منفی به همراه خواهد داشت یا این که دست‌کم تأثیر قابل قبولی نخواهد داشت .
براین اساس , خیر صرفا می بایست در این مورد عمل گروهی صورت پذیرد بلکه فارغ از انجام کارگروهی فیض خاصی حاصل نشده یا این که سطحی و زود گذر خواهد بود .

مزون لباس عروس


[ بازدید : 66 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مزون لباس عروس است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]